Strona główna
Dom
Dziedzictwo
Ogrody
Dzieci
E-booki
Komunikacja
Szkoła
Galeria
platforma edukacyjna
sklep
kontakt e-mail ??

    E-booki                               >>
  4 najnowsze propozycje sklepu Akademia Dialogu:
 
  E-booki   Zostałam matką. Pozostałam sobą.
Anna Kordzińska-Grabowska
 
  E-booki   Żeby się chciało chcieć. Rzecz o motywacji w szkole.
Anna Kordzińska-Grabowska
 
  E-booki   Mały nadpobudliwy człowiek.
Zuzanna Kordzińska-Młynarska
 
  E-booki   Jakość w oświacie.
Jarosław Kordziński
 
    Szkolenia                           >>
  Zapoznaj się z najnowszymi kursami:
 
  szkolenia   Awans - nauczyciel stażysta
Ośrodek Rozwoju Edukacji EDUCATOR
 
  szkolenia   Awans - nauczyciel kontraktowy
Ośrodek Rozwoju Edukacji EDUCATOR
 
  szkolenia   Opracowywanie własnych programów nauczania
Ośrodek Rozwoju Edukacji EDUCATOR
 
  szkolenia   Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ośrodek Rozwoju Edukacji EDUCATOR
 
    Szukaj
  Wyszukaj produkty w Sklepie:





    Program PHARE
   
  Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 


Dorosłe dzieci

Dorosłe dzieci?

 

Większość z nas dostrzega niezwykłe przyspieszenie przemijania czasu. Co rusz to łapiemy się na tym, że czegoś nie zrobiliśmy, że przed nami piętrzy się coraz wyższa góra wyzwań, że święta, które miały być dopiero za pół roku zaczynają się już pojutrze, jutro… a być może zaczęły się wręcz dziś rano… Czas pędzi tak szybko, że część z nas albo tego w ogóle nie dostrzega, albo… nie chce dostrzec. I tu zbliżamy się do tematyki dorosłych dzieci.

 
Dorosłe dzieci to osoby, które zgodnie ze swoim biologicznym wiekiem powinny pełnić role rodziców czy nawet dziadków i które często, dzięki swoim osobistym dzieciom rodzicami czy dziadkami są rzeczywiście, a które mimo faktom z sytuacja taką się nie zgadzają. Męczą się, ale ćwiczą intensywnie swoje ciało. Uprawiają zajęcia, gry i zabawy typowe dla osób zdecydowanie młodszych od siebie. Z własnymi dziećmi próbują żyć na stopie koleżeńskiej, przyjmując ich sposób patrzenia, a w szczególności dostosowując swój próg odpowiedzialności, do niezwykle niskiego progu reprezentowanego przez nastolatków.

 
Dbanie o swoje ciało i uprawianie gier i zabaw typowych dla nastolatków nie jest specjalnym błędem. Czasami tylko śmieszni wygląda. Niekiedy bywa nawet wręcz korzystne dla stanu zdrowia i ogólnego funkcjonowania nieuchronnie starzejącego się człowieka.

 
Problem pojawia się wtedy, kiedy zaczynamy mylić nasze role społeczne. Dorosły powinien być odpowiedzialny, powinien być rozważny, powinien przewidywać skutki swoich zachowań. Nie znaczy to rzecz jasna, że nie może być odrobinę szalony, że wraz z wiekiem pojawia się szlaban na fantazję czy kreatywność. Nic z tych rzeczy. To co jest jednak najważniejsze, to świadomość skutków, akceptacja kosztów jakie trzeba będzie ponieść wraz z podejmowanymi działaniami i -co najważniejsze- rzeczywiste płacenie za ewentualne spowodowane straty.

 
Mały człowiek, kiedy zrobi coś głupiego, mówi zazwyczaj „Ja nie chciałem”. Dorosłe dziecko zachowuje się dokładnie w ten sam sposób. Tak być nie powinno. Warto pieścić w sobie nasze indywidualne dziecko- nasze emocje, uczucia, szaleństwa i zauroczenia. W dobrych relacjach z innymi dorosłymi, szczególnie z osobami odmiennej płci, które są dla nas szczególnie ważne, nasze indywidualne dziecko bywa wręcz nieocenione. Nie zachowujmy się jednak jak dzieci w stosunku do naszego własnego potomstwa- to zupełnie inny świat. Oni nie potrzebują rodziców kolegów czy koleżanek. Tych mają dookoła siebie całe mnóstwo i powiedzmy sobie szczerze są to egzemplarze dużo bardziej naturalne i zdecydowani bardziej udane. Nasze dzieci potrzebują odpowiedzialnych dorosłych rodziców. Osób które je wysłuchają, pozwolą się wygadać, umożliwią wyrzucenie z siebie wszystkich niepokojów i lęków a jednocześnie radości i fascynacji. Osób, które swoim zachowaniem potrafią pokazać świat, do którego dzieci nieuchronnie zmierzają. Świat dorosłości, a więc świadomych rezygnacji, refleksyjnych wyborów, pracy i odpowiedzialności. Świat, który może być, co więcej, który jest fascynujący, dla tych, którzy potrafią się w nim odnaleźć.








kontakt | reklama | polityka prywatności | zgłoś problem

Akademia Dialogu - rozwój dziecka, porozumiewanie się, e-learning, awans zawodowy nauczycieli, komunikacja, psychoedukacja,
trening interpersonalny, szkolenia interpersonalne, dialog, mediacja, edukacja, wyjazdy zintegrowane, specjalne potrzeby edukacyjne,
metody wychowawcze, nauczyciele, wypoczynek nad morzem, psychologia, pedagogika, uczniowie, szkoła, rodzice, wychowanie, mediator.